Навчальні матеріали

ХАРАКТЕРНІ РИСИ УСПІШНОГО ПІДПРИЄМЦЯ

Укладач: Штефан Юлія Валентинівна
вчитель етики та художньої культури
КЗОШ № 103
м.Кривий Ріг
КЛАС: 10-й.
ТРИВАЛІСТЬ: 45 хв.
КІЛЬКІСТЬ УЧНІВ: 8 осіб.

МЕТА:
ознайомити учнів із характерними рисами підприємця;
сприяти розумінню того, які риси притаманні успішному підприємцеві;
розвивати вміння критично мислити, вести дискусії, спілкуватися;
виховувати соціальну відповідальність за діяльність.

МЕТОДИ РОБОТИ:
робота в групах,
аналіз ситуацій (робота з текстом),
мозковий штурм,
групова дискусія,
вправа-тест «Загадка Ейнштейна».
ОБЛАДНАННЯ: картки з описом ситуацій, комп’ютерна презентація, комп’ютер, мультимедійний проектор, схема «Характерні риси успішного підприємця».

ВИКОРИСТАНА ЛІТЕРАТУРА:
1.         Грузинов В., Грибов В. Предпринимательство: формы и методы организации предпринимательской деятельности. М., 1996.
2.         Кэмпбелл Р. Маконнелл, Стенли Л. Брю. Экономикс. – М., 1996.
3.         Мочерний С. Основи економічних знань. К.: Феміна, 1995.
4.         Основи бізнесу: Навчальний посібник / За редакцією проф. Ф. Ф. Бутинця, К. В. Романчук. 2-ге вид., доп. і перероб. Житомир: ПП “Рута”, 2004. 364 с.
ХІД ЗАНЯТТЯ

1. Повідомлення теми, мети і завдань уроку
2.Мотивація до навчання
Розповідь учителя, наприкінці якої учні повинні виявити проблему:
Досвід малого бізнесу в різних країнах світу показує, що відкрити свою справу легше, ніж закріпитися на ринку і забезпечити стійкий розвиток підприємства. Навіть там, де створені сприятливі умови для підприємництва, за даними Світового банку, близько 50% знову створюваних малих підприємств стають банкрутами протягом першого року роботи.
Запитання: Назвіть причини, що спричиняють банкрутство 50% підприємств протягом першого року діяльності?
Експерти аналізували особистісні характеристики успішних підприємців. І багато з них схильні вважати, що формула успіху підприємця полягає в унікальному вмінні передбачати нові зразки та моделі.
Формулювання проблеми: Характер підприємницької діяльності висуває конкретні вимоги до особистості підприємця. Тому підприємець повинен мати не лише бажання або нахил до підприємництва, а й ділові якості та риси характеру.
Ні Генрі Форд, ні Стівен Джобс не є типовими підприємцями. Проте фактично не існує двох однакових підприємців, тому визначити типового підприємця досить складно. За словами професора Пітера Ф. Дракера, відомого письменника, лектора, консультанта, "деякі з них ексцентрики, інші – жахливо коректні конформісти; деякі недовірливі, інші розкуті; деякі досить сильно п'ють, інші – непитущі; деякі повні величезного чарівності і теплоти, а в інших не більше індивідуальності, ніж у мороженої макрелі".
Слова Дракера підкреслюють марність спроб намалювати словесний портрет типового підприємця. Сьогодні на занятті ми спробуємо «намалювати портрет» успішного підприємця та визначити, наскільки в кожного із вас розвинуте логічне мислення.

3. Аналіз ситуацій
Учні об’єднуються у групи по 4-5 осіб.
Учитель видає картки з описом ситуацій або демонструє на екрані/мультимедійній дошці.
Завдання 1:
А.    Ознайомитися з інформацією.
Б.      Визначити, які риси притаманні описаним особам.
В.     Записати визначені риси на схемі «Характерні риси успішного підприємця» (на дошці).

Ситуація 1.
Саме Стівен Джобс випустив на ринок персональний комп'ютер «Еппл І». Але він не один здійснив цю революцію.
Стівен Возняк, приятель Джобса, до речі, українець із походження, створив «Еппл II». Він працював на основі ранішої технології, радикально зменшуючи розміри комп'ютера і роблячи їх прийнятними як для індивідуальних споживачів, так і для корпорацій.
Стів [Джобс] не зробив жодної схеми, конструкції або частинки коду, – каже Возняк, якого скрізь уважають справжнім технічним чарівником країни Оз, що належить Джобсу. - Він взагалі не займався комп'ютерами і до цього дня ніколи не читав жодного посібника з ЕОМ. Але в мою голову ніколи не приходила думка про збут комп'ютерів. Саме Стів сказав: "Давай-но виставимо їх напоказ і продамо".
Ситуація 2.
У 1967 р., працюючи бухгалтером у великій фірмі, Томас Фатжо заснував компанію, яка, зрештою, перетворилася на найбільше підприємство в країні з вивезення твердих відходів. Названа "Браунінг-Ферріс індастріз", компанія безпосередньо до 1988 р. вже налічувала 19 900 працівників й одержувала дохід розміром 2,2 млрд. дол.
Фатжо фактично створив абсолютно нову галузь економіки. Він зауважив, що більшість сміттєзбиральних компаній були вельми дрібними місцевими закладами, зазвичай належали чоловікам віком близько 50 років, без коштів на модернізацію або розширення.
Ситуація 3.
Небагато галузей відрізняються такою жорсткою конкуренцією, як індустрія розваг. Навіть АМБ уникає фінансувати підприємства цієї сфери, оскільки галузь дуже ненадійна. Одним із підприємців, котрі домоглися тут успіху, незважаючи на несприятливі фактори, є Беррі Горді.
Надзвичайно впевнений у своїх здібностях, Горді заснував компанію "Моутаун індастріз" в Детройті в 1964 р. Сьогодні його компанія представляє одне з найбільших підприємств країни, що належать афроамериканцям. Залучаючи таланти з детройтського гетто, Горді створив "Моутаун саунд".
Одним із показників успіху Горді є те, що протягом першого десятиліття діяльності компанії "Моутаун" близько 75% з приблизно 600 платівок, випущених компанією, потрапило на національні діаграми збуту – приголомшлива цифра порівняно із середнім показником 2 – 5% .
Ситуація 4.
Керівники вищої ланки працюють у середньому 60 год. на тиждень. Хоча в нас відсутні аналогічні дані про підприємців, ймовірно, вони працюють ще більше, особливо протягом кількох перших років. Тільки коли їх підприємство зміцнюється на ринку, вони скорочують свій робочий час. Однак навіть після цього підприємці – завзяті працівники, особливо в час кризи. У думках вони рідко покидають свій кабінет. При дослідженні праці таких працівників доктор Мерилін Махловіц з Єльського університету встановила: "Під час відключення електричного освітлення в Нью-Йорку в 1977 р. багато підприємців старанно працювали, незважаючи на радіозаклики не виходити з дому; вони з'являлися на роботі, подолавши від 20 до 30 сходових прольотів, так як ліфти не працювали ".
Підприємці, як правило, працюють наполегливіше тільки тоді, коли на їх власну майстерність можуть впливати непередбачувані події. Якщо немає проблеми, вони залишаються спокійними.
Ситуація 5.
Історія Джозефа Хрупки – класична, суто американська сага про бідняка, який став мільйонером, причому пережив цю ситуацію двічі. У 1964 р. у віці 25 років він переключився з "гонок за лідером" і 5-доларових вкладень у підприємство, що займалося автомобільними прокладками і приносило багатомільйонні прибутки. Через шість років його компанія стала акціонерною і коштувала вже 17 млн. дол.
Ситуація 6.
За словами Марвіна Боуера, консультанта з менеджменту:
"Прибуток справді є показником конкурентної цінності внеску компанії у добробут користувачів, дистриб'юторів і всього населення. І тільки через максимальне збільшення внеску компанія може максимально підвищити свій прибуток. Іншими словами, необхідно зосередити зусилля на факторах, які виробляють прибуток, а не на самому прибутку. Можливо, застосування прибутку як показника, а не цілі, є різницею тільки за назвою, а не за суттю. Може бути. Але це корисна відмінність для орієнтації підприємців".

Завдання 2. До кожної ситуації підберіть одну типову рису підприємливої та ініціативної особистості.

Новаторство

Ситуація №
Обґрунтована ризиковість дій

Ситуація №
Впевненість у собі

Ситуація №
Наполегливість

Ситуація №
Окреслення цілей

Ситуація №
Відповідальність

Ситуація №

4. Мозковий штурм «Характерні риси успішного підприємця»
На дошці записати риси успішного підприємця.
5. Робота в групах
Доповніть схему «Характерні риси успішного підприємця» за таким порядком дій:
І. Кожен член групи записує в зошиті риси підприємця самостійно (2хв.).
ІІ. Обговоріть результати роботи в парах: які риси збіглися в обох учнів, які вказав мій товариш.
ІІІ. Обговоріть результати роботи у групі і складіть «словесний портрет» успішного підприємця.
IV. Презентуйте результати своєї роботи.

6. Вправа-тест «Загадка Ейнштейна»
«Рухомий інтелект» – це здебільшого природна риса, що дає змогу швидко привчатися до нових правил та вирішувати нові проблеми. Підприємці часто стикаються з проблемами, які вимагають негайного вирішення.

7. Робота в групах. Тест "Загадка Ейнштейна"
http://apikabu.ru/img_n/2011-06_2/6e5abf.jpgТест-головоломку Альберт Ейнштейн придумав у досить ранньому віці, задовго до того, як до нього прийшла всесвітня популярність. Цей тест використовували під час співбесіди при прийомі в наукову команду Ейнштейна. Але найцікавіше те, що цю загадку Ейнштейна треба було вирішити усно.
А. Ейнштейн вважав, що 98% жителів Землі не в змозі її вирішити усно. З візуальною інтерполяцією загадки Ейнштейна, її можуть вирішити 5% респондентів.

Умова задачі:
На одному боці вулиці стоять 5 будинків, всі різного кольору. У кожному будинку живе по одній людині різної національності. Кожен мешканець п'є тільки один конкретний напій, курить одну марку сигарет і тримає одну конкретну тварину. Ніхто з 5 людей не п'є однакових з іншими напоїв, не курить однакових сигарет і не тримає однакових тварин.
Також відомо, що:
1. Норвежець живе в першому будинку.
2. Англієць живе в червоному будинку.
3. Зелений будинок знаходиться зліва від білого.
4. Данець п'є чай.
5. Той, хто курить Rothmans, живе поруч з тим, хто вирощує кішок.
6. Той, хто живе в жовтому будинку, курить Dunhill.
7. Німець курить Marlboro.
8. Той, хто живе в центрі, п'є молоко.
9. Сусід того, хто курить Rothmans, п'є воду.
10. Той, хто курить Pall Mall, годує птахів.
11. Швед тримає собак.
12. Норвежець живе поряд із синім будинком.
13. Той, хто годує коней, живе в синьому будинку.
14. Той, хто курить Philip Morris, п'є пиво.
15. У зеленому будинку п'ють каву.

Питання: Хто вирощує рибок?

Номер будинку





Колір будинку





Напій





Тварина





Сигарети





Національність






Обговорення результатів тесту.

8.     Рефлексія
Отже, підприємець – суб’єкт,  що поєднує в собі новаторські, комерційні та організаторські здібності для пошуку і розвитку нових видів, методів виробництва, нових благ та їхніх нових якостей, нових сфер застосування капіталу. А звідси і підприємництво – це тип господарської поведінки підприємців з організації розробки, виробництва і реалізації  благ  для одержання прибутку і соціального ефекту. У вияві ініціативної, новаторської, самостійної діяльності акумулюється сутність підприємництва. Його мета зводиться, з одного боку, до отримання прибутку або особистого доходу, в результаті не якихось кон’юнктурних справ, а передбачення точного розрахунку, а з іншого – до найефективнішого використання факторів виробництва, прагнення реалізувати творчий потенціал людини.
9.    Робота з тестом
Опрацювавши цей тест, ви зможете дізнатися, чи здатні ви до ведення підприємницької діяльності.

Тест на здатність до ведення підприємницької діяльності

1.    Чи поводитесь Ви наодинці так, як тоді, коли за Вами спостерігають?
2.    Чи вважаєте Ви себе здатним стати головою сім’ї?
3.    Чи вважаєте Ви хитрість хорошою і корисною рисою?
4.    Чи можете Ви розпочати розмову на вулиці з незнайомою людиною?
5.    Чи знаєте Ви, який колір сьогодні в моді?
6.    Чи їдете в транспорті без квитка, якщо забули вдома проїзний?
7.    Чи заздрите успіху Ваших знайомих?
8.    Чи звертаєтесь на «Ви» до Ваших старших за віком родичів?
9.    Чи здатні Ви усно швидко обчислити, скільки буде 3% від 3%?
10.    Чи приходите вчасно в кіно?
11.    Чи приходите вчасно на побачення?
12.    Чи вважаєте за потрібне давати «чайові»?
13.    Переживаєте, якщо Вас обрахували на 1 грн?
14.    Чи пам’ятаєте дату народження свого вчителя?
15.    Чи сідаєте в міському транспорті на будь-яке вільне місце?
16.    Чи сідаєте в таксі тільки на заднє сидіння?
17.    Чи любите робити записи в книгу скарг?
18.    Чи вважаєте, що завжди достатньо лише одного попередження?
19.    Чи знаєте, які грошові одиниці існували в Стародавньому Римі?
20.    Чи зможете залишити валізу на вокзалі під наглядом зовсім незнайомої людини?

Повністю позитивна відповідь на кожне запитання дає 10 балів, повністю негативна – 0 балів. Проміжні відповіді оцінюються «на око» між 0 і 10 балами. Наприклад, якщо Ви з 10 своїх вчителів пам’ятаєте дату народження лише одного, відповідь – 1 бал. Якщо відповідь на якесь запитання для Вас складна – дайте собі 5 балів. Підсумувавши всі Ваші бали, Ви звертаєтесь до ключа тесту.  

 Ключ до тесту                
 120 – 200 балів – Ви вроджений бізнесмен. Якщо ви одержали ці бали в результаті підглядування у відповіді, вирахуйте 80 балів і орієнтуйтесь на новий результат.
110 – 119 балів – Ви володієте не всіма потрібними якостями бізнесмена, але у Вас є реальні шанси досягти успіху в бізнесі; деяку допомогу при цьому вам нададуть роздуми про причини втрати балів.
50 – 90 балів – видно, в бізнесмени Вам не вибитись, але, судячи з усього, Ви правдива, порядна людина, у вас непоганий характер, так що не все втрачено в житті.

10. Домашнє завдання
Підготувати інформацію про характерні риси відомих та успішних людей у світі бізнесу.

Додаток 1
Схема «Характерні риси успішного підприємця»





































 Додаток 2
Відповідь на тест «Загадка Ейнштейна»

Номер будинку
1
2
3
4
5
Колір будинку
Жовтий
Синій
Червоний
Зелений
Білий
Напій
Вода
Чай
Молоко
Кава
Пиво
Тварина
Коти
Коні
Птахи
Рибки
Собаки
Сигарети
Dunhill
Rothmans
Pall Mall
Marlboro
Philip Morris
Національність
Норвежець
Данець
Англієць
Німець
Швед

Відповідь: Рибок вирощує німець.







Матеріал підготувала вчитель КЗШ № 103
Штефан Юлія Валентинівна
Тема
·                                 Хто такий підприємець? Риси підприємця.

Тип уроку
·                                 комбінований
Задачі уроку
·                                 Сформувати в учнів поняття про сутність підприємництва і підприємницької діяльності.
·                                 Дати учням розуміння, які характерні риси притаманні людині, схильній до підприємницької діяльності;  з’ясувати, які основні функції виконує підприємець.

Хід уроку
·                                 Вивчення нового матеріалу. Бесіда. Розповідь. Читання матеріалу класом. Перегляд відео.
·                                 Дискусія, робота по групам. Висновок по темі.
Хто такий підприємець?
У науковий обіг поняття «підприємець» увів банкір-економіст Р. Кантільйон на початку XVII ст. До підприємців він зараховував людей з нефіксованими прибутками (ремісників, селян), тобто тих, хто був зайнятий економічною діяльністю в умовах нестабільності та непередбаченості цін. Головною рисою підприємця він вважав готовність до ризику. А.Сміт, один з тих, хто заклав теоретичні підвалини підприємництва, розглядавпідприємця як власника. Саме цим визначаються його дії в економічному житті, мотивація, поведінка, психологія.

Рис 1. Річард Кантільйон (1680-ті - 1734) — ірландський економіст, автор Essai sur la Nature du Commerce en Général (Есеї про природу торгівлі взагалі), книжки, яку британський економіст кінця XIX ст. В.Джевонс вважав «початком політичної економії». 
Враховуючи інтереси, вигоду як невід`ємний атрибут підприємця, не можна лише ним визначати мотиви його діяльності. Адже в умовах ринкового середовища суб`єктів підприємницької діяльності багато і між ними точиться конкурентна боротьба за кращий результат - прибуток. Отримати останній можна лище за умови застосування найбільш ефективного варіанта використання ресурсів, оцінки економічного ризику, новаторських ідей. Це спонукає підприємця йти непротореним шляхом, застосовувати найкращі якості працівника: творчість, сумлінну працю, організаторські здібності.

Намагання проявити себе як особистість у певній сфері діяльності, реалізувати свої ідеї та результати праці, зробити їх надбанням суспільства - це також інтерес підприємця, якому належить значна роль у житті суспільства, є його рушієм. Усе це і робить підприємця піонером, який веде вперед  у своїй справі, а підприємництво - локомотивом економічного, соціального і культурного розвитку людського суспільства. 

Поняття “підприємець” часто вживають як синонім такого поняття, як “господар”, “бізнесмен”. Людину, яка організувала своє діло і веде його, називають саме одним з цих понять. Але виникає запитання: суб`єкта, який має свою ферму або майстерню, де виробляється нова продукція, реалізація якої дає йому змогу лише існувати, можна назвати підприємцем, бізнесменом? Якщо так, тоді й великий власник, багатство якого зростає високими темпами, і дрібний товаровиробник, який ледь-ледь животіє від своєї діяльності, тому й стає банкрутом - підприємці. Обидва вони, як і всі інші, хто самостійно на свій страх і ризик займаються певним ділом, мають від нього певний дохід, є господарюючими суб`єктами . Це поняття більш широке, ніж 
підприємець. 
Відео «Предприниматели могут изменить мир».
Підприємницька діяльність

Підприємницька діяльність — праця індивіда, заснована на розвитку особистих якостей, розширенні знань щодо своїх можливостей, спрямованих на досягнення найкращого результату у господарській діяльності, реалізацію власної мети, отримання економічної вигоди і насамперед привласнення додаткового продукту.

Підприємництвом не можна вважати виконання будь-якого завдання, отриманого від іншої особи, якщо у виконавця був відсутній хоча б один особистісний фактор і не було права на свободу такої діяльності.

Розпочинаючи свою діяльність, 
підприємець повинен здійснити вибір щодо:

1) сфери і масштабів діяльності;
2) місця розташування підприємства, фірми;
3) форми підприємницької діяльності і назви фірми;
4) способів і джерел фінансування та інвестування.

При виборі форми підприємництва до уваги насамперед беруть масштаб діяльності, форму відповідальності підприємця, можливості отримання кредитів, існуючий рівень оподаткування, можливий обсяг реалізації продукції та інші фактори. 
Рис 2. Особистісними факторами підприємництва є особиста власність, фізичні, розумові здібності, знання і досвід, становище в суспільстві, права тощо. 

Обираючи сферу діяльності майбутній підприємець повинен заздалегідь проаналізувати потреби ринку у певних видах товарів і послуг, доцільність залучення коштів ззовні, визначитись з партнерами у постачанні сировини, комплектуючих виробів тощо, з торговельними організаціями та ін. Після цього складають бізнес-план, обирають організаційно-правову форму підприємства, добирають кадри, укладають угоди з підприємствами-субпідрядниками і постачальниками, залучають (у разі необхідності) зовнішні джерела фінансування, розпочинають процес будівництва тих чи інших об'єктів. 
Відео «Рік молоді. Ти підприємець»
Основні функції підприємця
Саме ініціатива, самостійність, творчість та динамізм, дозволяють енергійним людям, якими і є підприємці, перетворювати цікаві ідеї на реальність. Які ж основні функції виконує підприємець? Він виконує чотири функції, властиві саме цьому виду діяльності:

- ресурсну,
- управлінську,
- інноваційну,
- ризикову.
Ресурсна функція
 полягає у тому, що підприємець бере на себе ініціативу поєднання фінансових, виробничих, матеріальних, сировинних, людських, інформаційних, інтелектуальних та інших ресурсів у процесі виробництва товару чи надання послуги, організовує виробництво, розподіляє засоби виробництва і трудову діяльність.

Управлінська функція
 підприємця полягає у прийнятті управлінських рішень на всіх стадіях виробничої та збутової діяльності, здійснення організації, планування, мотивації та контролю виробництва. 

Рис 3. Управлінська функція є чи не найголовнішою в підприємницькій діяльності.

Інноваційна функція передбачає здійснення інновацій (нововведень), освоєння нової продукції, нових технологій та нових форм організації виробництва і праці, пошук нових ринків збуту, нових засобів задоволення потреб споживача, перехід від традиційних до нових форм господарювання, які не мають аналогів у господарській діяльності.

Ризикова функція полягає в необхідності прийняття рішень, які спрямовані на досягнення успіху, але не гарантують його через невизначеність та мінливість економічної ситуації. Підприємець ризикує не лише своєю власністю, вкладеними коштами, а й своєю працею, часом діловою репутацією.
Характерні риси підприємця
Характер підприємницької діяльності висуває певні вимоги до особистості підприємця. Тому підприємець повинен мати не лише бажання або нахил до підприємництва, а й певні ділові якості й риси характеру. За даними п’ятирічного проекту виявлення “профілю підприємця ”, організованого американською фірмою “Мак-Бер енд Компаніі, виділено 21 найважливішу рису “оптимального типу підприємця”. Найбільш важливі серед них:

1. організаційно-господарське новаторство;
2. готовність та здатність до ризику;
3. пошук нових можливостей та ініціативність;
4. орієнтація на ефективність та якість продукції і обслуговування;
5. майнова відповідальність та цілеспрямованість;
6. висока інформованість та постійне спостереження;
7. здатність до жертв в інтересах справи;
8. чіткість, планомірність у роботі;
9. здатність переконувати людей, комунікабельність, чесність, надійність тощо. 
Підприємець повинен мати такі найважливіші якості, що групуються навколо відповідних функцій:

1) здатність бачити в людині основне джерело підвищення ефективності роботи підприємства, генератора нових ідей; проводити політику формування лідерів і новаторів, стимулювати у них виправданий ступінь ризику; формувати економічне мислення; постійно здійснювати пошук нових можливостей, бути ініціативним та ін.;
 



Рис 4. Однією з характерних рис підприємця є чіткість та планомірність в роботі. 

2) уміння об'єднати людей для досягнення спільної мети, здатність переконувати їх, приділяти увагу прагненням людей, їх духовним якостям, домагатись, щоб цінності фірми підтримували всі працюючі тощо;
3) професійна підготовленість для пошуку оптимальних варіантів розвитку підприємства, інтенсифікації його діяльності; здатність постійно орієнтуватись на ефективність та якість, здійснювати систематичне планування, прагнути до всебічної інформованості, йти на розумний ризик; впроваджувати такі форми і системи заробітної плати, які сприяють економії ресурсів (сировини, електроенергії, палива, праці); надавати підрозділам певну автономію в поєднанні з жорстким централізмом щодо досягнення стратегічних цілей та ін.;
4) постійне орієнтування на потреби споживачів; сплата податків відповідно до чинного законодавства; прагнення не забруднювати довкілля; добиватись оптимального поєднання індивідуальних, колективних та суспільних інтересів; відповідати за свої дії;
5) уміння діяти цілеспрямовано, енергійно, вірити в успіх справи, бути наполегливим і гнучким, розвивати свої творчі, організаторські здібності тощо.
Серед важливих якостей підприємця вміння діяти цілеспрямовано, енергійно та вірити в успіх справи
Рис 5. Серед важливих якостей підприємця вміння діяти цілеспрямовано, енергійно та вірити в успіх справи.
Висновок

Отже підприємець - суб`єкт,
  що поєднує у собі новаторські, комерційні та організаторські здібності для пошуку і розвитку нових видів, методів виробництва, нових благ та їхніх нових якостей, нових сфер застосування капіталу. А звідси і підприємництво - це тип господарської поведінки підприємців з організації розробки, виробництва і реалізації  благ  з метою отримання прибутку і соціального ефекту. 

У вияві ініціативної, новаторської, самостійної діяльності акумулюється сутність підприємництва. Його мета зводитьься, з одного боку, до отримання прибутку або особистого доходу, в результаті не якихось кон`юнктурних справ, а передбачення точного розрахунку, а з іншого - до найбільш ефективного використання факторів виробництва, прагнення реалізувати творчі потенції
  людини. 
Тест на здатність до ведення підприємницької діяльності
1.    Чи поводитесь Ви наодинці так, як тоді, коли за Вами спостерігають?
2.    Чи вважаєте Ви себе здатним стати головою сім`ї?
3.    Чи вважаєте Ви хитрість хорошою і корисною рисою?
4.    Чи можете Ви розпочати розмову на вулиці з незнайомою людиною?
5.    Чи знаєте Ви, який колір сьогодні в моді?
6.    Чи їдете в транспорті без квитка, якщо забули вдома проїзний?
7.    Чи заздрите успіху Ваших знайомих?
8.    Чи звертаєтесь на «Ви» до Ваших старших за віком родичів?
9.    Чи здатні Ви усно швидко обчислити скільки буде 3% від 3%?
10.    Чи приходите вчасно у кіно?
11.    Чи приходите вчасно на побачення?
12.    Чи вважаєте за потрібне давати «чайові»?
13.    Переживаєте, якщо Вас обрахували на 1 грн?
14.    Чи пам’ятаєте дату народження свого вчителя?
15.    Чи сідаєте у міському транспорті на будь – яке вільне місце?
16.    Чи сідаєте в таксі тільки на заднє сидіння?
17.    Чи любите робити записи у книгу скарг?
18.    Чи вважаєте, що завжди достатньо лише одного попередження?
19.    Чи знаєте, які грошові одиниці існували в Стародавньому Римі?
20.    Чи зможете залишити валізу на вокзалі під наглядом зовсім незнайомої людини? 
Повністю позитивна відповідь на кожне запитання дає 10 балів, повністю негативна – 0 балів. Проміжні відповіді оцінюються «на око» між 0 і 10 балами. Наприклад, якщо Ви з 10 своїх вчителів пам’ятаєте дату народження лише одного, відповідь – 1 бал. Якщо відповідь на яке – небудь питання для Вас є складною – 5 балів. Склавши всі Ваші бали, Ви звертаєтесь до ключа тесту.   

 Ключ до тесту                 
 120 – 200 балів – Ви вроджений бізнесмен. Якщо ви отримали ці бали в результаті підглядування у відповіді, вирахуйте 80 балів і орієнтуйтесь на новий результат.
110 – 119 балів – Ви володієте не всіма потрібними якостями бізнесмена, але у Вас є реальні шанси досягти успіху в бізнесі; деяку допомогу при цьому вам нададуть роздуми про причини втрати балів.
50 – 90 балів – видно, в бізнесмени Вам не вибитись, але судячи з усього, Ви правдива, порядна людина, у вас непоганий характер, так що не все втрачено в житті.

Кожен учень підраховує бали, отримані ним, під час тестування і виявляються групи учнів по кожній градації здатності до занять бізнесом. Основні терміни

·                                 Підприємець — особа, яка професійно займається підприємницькою діяльністю — приватним виробництвом, торгівлею, посередництвом, наданням послуг.
·                                 Підприємницька діяльність — праця індивіда, заснована на розвитку особистих якостей, розширенні знань щодо своїх можливостей, спрямованих на досягнення найкращого результату у господарській діяльності, реалізацію власної мети, отримання економічної вигоди і насамперед привласнення додаткового продукту.
·                                 Підприємство — самостійний суб'єкт господарювання, створений компетентним органом державної влади або органом місцевого самоврядування, або іншими суб'єктами для задоволення суспільних та особистих потреб шляхом систематичного здійснення виробничої, науково-дослідної, торгівельної, іншої господарської діяльності в порядку, передбаченому Господарським кодексом України та іншими законами.
Контрольні завдання
·                                 Перерахуйте найважливіші якості, які повинен мати підприємець.
·                                 Назвіть основні функції підприємця.
·                                 Що таке підприємницька діяльність?
·                                 Розкрийте суть ресурсної функції підприємця.
·                                 Який вибір повинен здійснити підприємець, розпочинаючи власну справу?
Список використаних джерел
·                                 Кэмпбелл Р.Макконнелл, Стенлі Л.Брю - Экономикс, М, 1996.
·                                 Основи бізнесу: Навчальний посібник. / За редакцією проф. Ф.Ф. Бутинця, К.В. Романчук. — 2-е вид., доп. і перероб. — Житомир: ПП “Рута”, 2004. — 364 с.
·                                 Загальна економіка –10-11 класи – за ред. Радіонової І.Ф.
·                                 Мочерний С. Основи економічних знань. -  К.: Феміна, 1995.- т.14, 2.
·                                 Грузинов В., Грибів В. Підприємництво: форми і методи організації підприємницької діяльності - М., 1996.





·                          Бизнес (предпринимательство)  - самостоятельная, осуществляемая на свой риск деятельность, направленная на систематическое получение прибыли от пользования имуществом  или нематериальными активами, продажи товаров, выполнения работ или оказания услуг лицами, зарегистрированными в этом качестве в установленном законом порядке.
·                          Бизнес идея - это новое интересное предложение для развития бизнеса, представление о будущей реализации плана получения дохода, начало бизнес-плана.
·                          Какие бывают идеи для бизнеса?
·                          бизнес идеи в производстве или в сфере услуг;
·                          бизнес идеи для женщин или для мужчин;
·                          бизнес идеи для малого, среднего или крупного бизнеса;
·                          бизнес идеи для стартового бизнеса или уже работающего бизнеса;
·                          новые или свежие бизнес идеи;
интересные и оригинальные идеи для бизнеса.
·                          БИЗНЕС-ПЛАН — документ, составленный по определенной структуре, вырабатываемый  для новой или действующей фирмы, в котором систематизируются основные аспекты нового планируемого коммерческого мероприятия.
·                          Обычный бизнес-план – документ, прообраз бизнеса для простого получения прибыли с начальным вашим капиталом или небольшим  заемным (кредитом) инвестиционный проект -  более серьезный и сложно анализируемый документ для того, чтобы привлечь в ваш бизнес инвесторов, рассчитанный на долгосрочный период.
·                          Инвестиции – долгосрочные вложения капитала  с целью стабильного получения прибыли.
·                          Контрольные точки (бенчмарки) – это измерения, которые позволяют установить связь между плановыми и текущими результатами деятельности предприятия.
·                          Маркетинговая стратегия  - составная часть общей стратегии (долгосрочной линии развития), которая определяется основные цели и задачи фирмы, выпускаемые товары и объемы, последовательность действий и  распределение ресурсов, необходимых для достижения этих целей.
·                          Организационный план – это часть бизнес плана организации, в котором указывается состав участников, исполнителей, партнеров  проекта, описывается структура с помощью которой, партнеры организации будут добиваться поставленных целей организации, отражаются основные условия и требования, ориентированные на разработку и выпуск из производства новых видов продукции, товаров,                работ или услуг, в запланированные для этого сроки.
·                          Оценка рисков – экономическая оценка угроз и возможных препятствий для осуществления данного проекта.
·                          Бизнес-планирование - это построение плана, способа будущих действий, определение экономического содержания и последовательных шагов, ведущих к намеченной цели. 
·                          Финансовый план оценивает денежные ресурсы и потоки (начиная со стартового), необходимые бизнесу для выполнения бизнес-плана, показывает, когда и насколько бизнес станет прибыльным. 
·                          Экономическая оценка проекта – система показателей, позволяющих увидеть результативность проекта




Бизнес-планирование на уроках
Читая газеты, слушая программы новостей, путешествуя по всемирной сети Интернет, беседуя друзьями, разговаривая с родными, мы постоянно соприкасаемся с вопросами, связанными с экономикой. Эти вопросы имеют самое непосредственное отношение к нашей жизни, окружающим нас людей, к событиям, происходящим в стране и мире, к месту и времени, в котором мы живем.

В какой-то момент практически каждому человеку приходит в голову создать собственный бизнес, т.е. заняться предпринимательством. Это мечта, воплотившись в жизни миллионов мужчин , заложила основу преуспевающей рыночной экономике во многих странах. Желание собственными руками, на собственные средства и под собственную ответственность создать новое предприятие, новые товары или услуги, новые способы производства или торговли вдохновляет многих людей. Какой бизнес без планирования. 

Бизнес-план – это обоснование основных шагов, которые намечается осуществить для реализации какого либо коммерческого проекта или создание новой фирмы. 

Цель разработки бизнес-плана – спланировать хозяйственную деятельность фирмы на ближайшее и отдельное время в соответствии с потребностями рынка и возможности получения необходимых инвестиций (ресурсов).

Бизнес-план помогает решить следующие задачи:

  • определить конкретные направления деятельности фирмы, целевые рынки и место фирмы в этих рынках;
  • сформировать долговременные и краткосрочные цели фирмы;
  • выбрать состав и определить показатели товаров и услуг, оценить производственные и торговые издержки по их созданию и реализации;
  • оценить соответствии кадров фирмы и условий для мотивации их труда;
  • определить состав маркетинговых мероприятий;
  • оценить материальное и финансовое положение фирмы;
  • предусмотреть трудности.
Важным аспектом для написания бизнес-плана является ИДЕЯ. На первоначальном этапе учащиеся затрудняются с выбором темы проекта. Для этого на помощь приходят хорошо известные нам методы поиска новых идей: метод мозгового штурма, метод фокальных объектов (один из эффективных методов), метод КАРУС и т.п.





Далее ребята получают анкеты для оценки степени соответствия основных характеристик товара или услуги:

Основные характеристики товара :

  • Рыночная привлекательность. Товар будет востребован, так как большинство потребителей воспримут его как полезный (привлекательный).
1.     товар недорогой, но подойдет не каждому;
2.     предназначен для крайне ограниченной группы потребителей (вроде рыбаков левшей);
3.     предназначен для специфической, но достаточно большой группы – например родителям учеников;
4.     практически неограниченный рыночный спрос- предназначен для крупных и разнообразных групп потребителей.
  • Размер. Если товар слишком большой его трудно хранить и экспортировать.
1.     для доставки необходим грузовик;
2.     с трудом помещается в шкафу;
3.     удобен и транспортабелен – можно обойтись без транспорта;
4.     уместится в небольшой сумке.
  • Срок годности. Черствые пирожки продать, так же трудно, как и «хиты» прошлого года!
1.     скоропортящийся продукт – может завянуть, растаять, зачерстветь и т.п.;
2.     продукт сезонного спроса или предназначенный для особых случаев;
3.     срок годности – не менее года;
4.     неограниченный срок годности.
  • Безопасность. У детских игрушек не может быть мелких деталей или острых краев; косметические средства не должны содержать ингредиенты, которые могут вызвать аллергическую реакцию; недопустимо использование в производстве веществ и инструментов, опасных для здоровья и жизни.
1.     чтобы использовать продукт без опасности для жизни и здоровья, потребитель должен пройти специальный курс обучения;
2.     продукт имеет острые и режущие края;
3.     продукт безопасен для людей при правильном использовании в соответствии с инструкцией;
4.     продукт абсолютно безвреден – им мог бы пользоваться и младенец.

Производство. Желательно продукция будет производиться с использованием современного оборудованием с применением инновационных методов производства. Приветствуются проекты, где для производства товара применяются сложные агрегаты, оборудования, инструменты. Ценится подход к делу стимулирующий смекалку, творчество и изобретательность.


  • Поставщики. Предпочтение отдается сырью и материалам местного происхождения. Поставщики должны быть надежный и известные, доступные и стабильные, как по качеству, так и по цене, местные и национальные компании и предприятия.
1.     все материалы куплены у разных поставщиков;
2.     большинство материалов легко доступно, их можно приобрести у местных производителей, но некоторые придется заказывать;
3.     все материалы можно приобрести у одного поставщика;
  • Технологии. Желательно чтобы в производственный процесс включались сложные технологии, предполагающее обучение кадров.
1.     продукт легок в изготовлении, но возможны незначительные ошибки и брак;
2.     продукция может собираться конвейерным способом;
3.     требуется специальная профессиональная подготовка.
  • Безопасность. Следует избегать опасного производства, промышленного оборудования и инструментов, использование которых сопряжено с возможностью несчастных случаев.
1.     производство, предполагающее потенциальною опасность и требующее соблюдение специальной техники безопасности;
2.     частичное использование опасного оборудования в специально оснощенных цехах;
3.     в производстве используются безопасные материалы и инструменты( т.е. станки оборудованы защитными кожухами и т.п.);
  • Занятость. В процесс производства желательно привлечь большое количество рабочих и специалистов, тем самым решать проблему занятости населения в вашем регионе.
1.     весь ассортимент товара может производить несколько человек;
2.     В производстве заняты только специалисты;
3.     Производством деталей для продукции занимаются в отдельных цехах большое количество работников.

Финансовые показатели. Цена должна быть доступной, а деятельность выгодной. Если ваша компания производит различные товары или услуги, желательно дифференцировать их стоимость: они могут быть дорогими, доступными и дешевыми. При назначении цен на основные товары и услуги вы можете использовать приведенные ниже образцы.


  • Цена. Можно ли продавать ваш товар по конкурентоспособной цене и при этом получать прибыль? Дешевые товары требуют большего объема производства, а дорогие труднее продать.
1.     цена продажи более 500 или меньше 10 рублей;
2.     цена продажи 100-200, или 10-20 рублей;
3.     цена продажи 20-200 рублей;
4.     цена продажи от 50 до 100 рублей.
  • Валовая маржа. Разница между ценой закупки материалов и ценой продажи товара должна составлять, по крайней мере, 35 %.
1.     валовая маржа меньше 35%;
2.     валовая маржа = 35- 40 %;
3.     валовая маржа = 41-45 %;
4.     валовая маржа более 45 %.

Общее количество баллов (сумма) ___.

Оценка результата: 26-30 – «отлично», 22- 25 – «хорошо», 16-21 – «приемлемо», 11-15 – «плохо».

При оценке «отлично» или «хорошо» учащиеся получают возможность начать работу по составлению бизнес-плана по определенной структуре.
Структура бизнес-плана. Приложение

1.     Титульный лист;
2.     Содержание бизнес-плана;
3.     Введение;
4.     Резюме;
5.     Постановка задач;
6.     Характеристика бизнеса;
7.     Оценка рынка сбыта продукции (изделий, работ, услуг);
8.     Оценка конкурентов;
9.     План производства;
10. Организационный план;
11. Юридический план;
12. Финансовый план;
13. Оценка рисков и страхование;
14. Стратегия финансирования;
15. Использованная литература;
16. Фактографическая информация;
17. Дата и место разработки бизнес-плана;
18. Авторские данные.

Рассмотрим поподробнее некоторые пункты бизнес-планирования.
Резюме проекта должен содержать следующие пункты:

  • Миссия деятельности.
  • Предполагаемые источники финансирования.
  • Сырьевая база.
  • Технология производства.
  • Рынок сбыта.
  • Основные показатели проекта.
  • Персонал предприятия (необходимые специалисты, оплата труда и методы стимулирования персонала, схема привлечения специалистов).
  • Влияние проекта на решение социальных вопросов.

Постановка целей и задач:

  • Цели настоящего проекта;
  • Перечень задач, их краткая характеристика и способы их решения.

Характеристика бизнеса:

  • Цели деятельности компании (фирмы);
  • Описание технологии;
  • Описание оборудования;
  • Описание минимально-рентабельного объема производства;
  • Описание продукции(изделий, работ, или услуг);
  • Направление использования продукции (ее применения).


Описание рынка сбыта:
Описание внутреннего рынка;
  • Описание типичного покупателя;
  • В каких целях покупатели будут использовать Вашу продукцию?
  • Каков цикл использования Вашей продукции?
  • Описание регионального, государственного и мирового рынков.
Оценка конкурентов:
Преимущества Вашей продукции по сравнению с конкурирующей на рынке;
  • Сравнение цены на Вашу продукцию с конкурирующей;
  • Сравнение условий продаж;
  • Список главных конкурентов и оценка качества их продукции;
  • Объем продаж конкурентов;
  • Анализ ошибок конкурентов;
Маркетинг:
Схема распространения продукции;
  • Ценообразование;
  • Организация рекламы и сумма выделяемых средств на рекламные мероприятия;
  • Методы стимулирования продаж;
  • Организация послепродажного обслуживания клиентов;
План производства:
Где будет выпускаться продукция?
  • Необходимое сырье, материалы и оборудования;
  • Объем предполагаемого производства;
  • Поставщики сырья и оборудования.

Организационный план:
С кем будет вестись планируемый бизнес?
  • Необходимые специалисты (профиль, образование, опыт, количество).
  • Заработная плата;

Юридический план:
Форма собственности и правовой статус компании (АО, товарищество и т.д.);
  • Общая характеристика организации;
  • Динамика роста финансово- хозяйственной деятельности организации;

Финансовый план:

  • Себестоимость единицы продукции
  • Планируемая отпускная цена ед. продукции;
  • Прогнозы объема производства;
  • Затраты необходимые для начала производства;
  • Рентабельность;
  • График достижения безубыточности и т.д.

Финансовую модель проекта (бизнес-плана), удобно рассчитывать в программах Project Expert или Альт-Инвест, в электронном формате.



Оценка рисков, страхование.
Анализ типов риска, их источники, момент возникновения;
  • Меры по минимизации ущерба в случае если возникнут:
  • форс-мажорные обстоятельства;
  • забастовки:
  • правительственные решения;
  • межнациональные конфликты и т.д.
  • Меры по профилактике рисков.
Стратегия финансирования:
Сколько потребуется средств и в какие сроки?
  • Откуда будут получены деньги и в какой форме?
  • Когда ожидается полный возврат вложенных средств?
  • График возврата сторонних вложений кредиторам.



 




Комментариев нет:

Отправить комментарий